علل غیبت حضرت مهدى (عج)
علل غیبت حضرت مهدى (عج)
شکى نیست که رهبرى پیشوایان الهى، به منظور هدایت مردم به سر منزل کمال مطلوب است و این امر در صورتى مُیسّر است که آنها آمادگى بهره بردارى از این هدایت الهى را داشته باشند، اگر چنین زمینه مساعدى در مردم وجود نداشته باشد، حضور پیشوایان آسمانى در بین مردم ثمرى نخواهد داشت. متأسفانه فشارها و تضییقاتى که بویژه از زمان امام جواد ع به بعد بر امامان وارد شد و محدودیتهاى فوق العاده اى که برقرار گردید ـ به طورى که فعالیتهاى امام دهم و یازدهم را به حداقل رسانید ـ نشان داد که زمینه مساعد جهت بهره مندى از هدایتها و راهبریهاى امامان در جامعه (در حد نصاب لازم )وجود ندارد . از این رو حکمت الهى اقتضا کرد که پیشواى دوازدهم، غیبت اختیار کند تا موقعى که آمادگى لازم در جامعه به وجود آید.
800x600
البته باید گفت همه اسرار غیبت بر ما روشن نیست ولى شاید نکته اى که گفته شد، رمز اساسى غیبت باشد، در روایات ما زمینه و علل و اسباب غیبت، روى سه موضوع تکیه شده است:
1 ـ آزمایش مردم
چنانکه مى دانیم یکى از سنتهاى ثابت الهى، آزمایش بندگان و انتخاب صالحان و گزینش پاکان است. صحنه زندگى همواره صحنه آزمایش است تابندگان از این راه در پرتو ایمان و صبر و تسلیم خویش در پیروى از اوامر خداوند تربیت یافته و به کمال برسند و استعدادهاى نهفته آنان شکوفا گردد .
آرى غیبت آن حضرت سبب مى شود تا نفاق پنهان عده اى، آشکار شود و ایمان حقیقى محبّان و شیعیان واقعى امام ع در کوره ولایت امام غایب از ناخالصى ها و دورویى ها و سست مایگى ها جدا و پاک شود و در یک کلام مؤمن از منافق شناخته گردد.
2 ـ حفظ جان امام
خداوند بوسیله غیبت، امام مهدى ع را قبل از قتل حفظ کرده است ،زیرا اگر آن حضرت از همان آغاز زندگى در میان مردم ظاهر مى شد، او را مى کشتند .
بر این اساس اگر پیش از موعد مناسب نیز ظاهر مى شد، باز جان او به خطر مى افتد و به انجام مأموریت الهى و اهداف بلند اصلاحى خود موفق نمى گردد.
«زراه» یکى از یاران امام صادق ع مى گوید:
امام صادق ع فرمود: امام منتظر، پیش از قیام خویش مدتى از چشمها غایب خواهد شد .عرض کردم: چرا؟ فرمود: به جان خویش بیمناک خواهد بود.
3 ـ آزادى از یوغ بیعت با طاغوتهاى زمان
امام مهدى ع هیچ رژیمى را حتى از روى تقیه به رسمیت نشناخته و نمى شناسد ; او مأمور به تقیه از هیچ حاکم و سلطانى نیست و تحت حکومت و سلطنت هیچ ستمگرى در نیامده و در نخواهد آمد. چرا که مطابق وظیفه خود عمل مى کند و دین خدا را به طور کامل و بى هیچ پرده پوشى و بیم و ملاحظه اى اجرا مى کند، بنابراین ; جاى هیچ عهد و میثاق و بیعت با کسى و مراعات و ملاحظه نسبت به دیگران باقى نمى ماند.
«حسن بن فضال» مى گوید:
امام هشتم ع فرمود: گویى شیعیان را مى بینم که هنگام مرگ سومین فرزندم (امام حسن عسکرىع) در جستجوى امام خود همه جا را مى گردند، اما او را نمى یابند. عرض کردم چرا غایب مى گردد؟ فرمود: براى اینکه وقتى با شمشیر قیام مى کند که بیعت کسى در گردن وى نباشد.